Hoe werkt Google Afbeelding van 377053 via Pixabay

Om je website te kunnen optimaliseren voor zoekmachines moet je weten hoe ze werken. Vandaag ga ik in op hoe Google werkt. Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland.

De missie van Google

Google wil informatie gereed hebben voordat een zoeker er naar op zoek is. Om dat te kunnen doen moeten ze informatie vinden en deze informatie kunnen lezen, organiseren en op de juiste momenten naar voren laten komen. Hiervoor volgt Google drie basisstappen:

  1. Crawlen
  2. Indexeren
  3. Weergeven

“Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken”

– Google

Crawlen: waar haalt Google informatie vandaan?

De informatie die Google weergeeft wanneer een zoeker ergens naar op zoek is halen ze overal vandaan. Er wordt gebruik gemaakt van veel verschillende bronnen waaronder webpagina’s, social media, gegevens van Google Mijn Bedrijf, gescande boeken etc.

Voor Google is het belangrijk erachter te komen welke pagina’s er op internet bestaan. Er is geen centraal register van alle webpagina’s op het internet, dus Google is continu bezig met het zoeken naar nieuwe en bijgewerkte pagina’s. Met alle informatie die zij vinden maken ze een lijst met bekende pagina’s. Het continu zoeken naar nieuwe en bijgewerkte pagina’s op het internet en deze toevoegen aan een lijst met bekende pagina’s wordt crawlen genoemd.

Indexeren: hoe begrijpt Google waar gevonden informatie over gaat?

Wanneer Google nieuwe en bijgewerkte webpagina’s heeft ontdekt proberen ze te begrijpen waar deze over gaan. Alle content die op de gevonden webpagina’s staat wordt geanalyseerd. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar alle woorden die worden aangetroffen, maar ook naar gegevens die verwerkt zijn in de belangrijkste tags en kenmerken van de gevonden content. Dit zijn onder andere de title-tags en alt-attributen. De uitkomsten van de analyses worden in een enorme database, de Google-index, opgeslagen. Het proces van content analyseren en deze opslaan in een enorme database wordt indexeren genoemd.

Weten of je website is opgenomen in de index van Google

Je kunt makkelijk uitvinden of je website in de index van Google is opgenomen door via Google.nl een zoekopdracht met ‘site’: voor de URL van je website uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is te zien op onderstaande afbeelding. Krijg je resultaten te zien, dan is je website opgenomen in de index.

Google index controle sjmcommunicatie.nl

Weergeven: op welke manier bepaalt Google welke resultaten worden gepresenteerd bij een bepaalde zoekopdracht?

  1. Een zoeker is ergens naar op zoek en voert een specifieke zoekopdracht in.
  2. Google doorzoekt de Google-index. Ze gaan op zoek naar webpagina’s die overeenkomen/antwoord geven op de door de zoeker ingevoerde zoekopdracht.
  3. De meest relevante zoekresultaten worden aan de zoeker getoond.

Google bepaalt de relevantie van webpagina’s aan de hand van meer dan tweehonderd factoren. Ze werken met een algoritme dat continu wordt verbeterd. Dit algoritme kijkt naar je website en wat daaromheen gebeurt.

Het gaat tegenwoordig echt om de kwaliteit van je website. Richt je bij optimalisatie van je website niet op Google, maar op de gebruikerservaring van je (potentiële) websitebezoeker. Zorg dat je zo duidelijk mogelijk bent en waarde levert

“Bij de keuze en posities van zoekresultaten houdt Google rekening met de gebruikerservaring.”

– Google

Bij het leveren/verbeteren van de kwaliteit van je website kun je letten op:

  • Inhoud
  • Structuur
  • Techniek
  • Code
  • Snelheid
  • Mobiele optimalisatie